Kolářová Běla 1923–2010
Variace na dva trojúhelníky IV., 1968
asambláž z patentek, karton, rám, sklo, původní adjustace, 58×58 cm, sign. PD Běla Kolářová 1968, na rubu výstavní razítko Galerie výtvarného umění Litoměřice, 1997
Odhadní cena 350 000–400 000. Publikováno: Experiment, řád, důvěrnost: ženské rastry Běly Kolářové. Muzeum umění Olomouc 2006, s. 87, č. 84. Vystaveno: Běla Kolářová. Galerie výtvarného umění Litoměřice, 6. 3. – 13. 4. 1997, Dům umění města Brna 1. 7. – 10. 8. 1997, Východočeská galerie Pardubice 23. 9. – 2. 11. 1997.
Originální tvorba Běly Kolářové patří k mimořádným hodnotám českého poválečného umění. Její tvorba, byť stála v počátku ve stínu manžela Jiřího Koláře, potvrdila s odstupem času nebývalé kvality. Již v 60. letech 20. stol. rozvíjela Kolářová abstraktní tvorbu způsobem, který se ve stejné době odehrával na mezinárodní scéně. Směřovala k objektivizaci výtvarné tvorby, k racionálnímu uspořádání plochy, k minimalismu, ale současně obsahovala velmi osobní a niternou výpověď. Asambláže z obyčejných, běžných materiálů se staly v průběhu 60. let 20. stol. jejím ústředním tématem. „Asambláže autorky naplňovaly v 60. letech věcný a civilní program skupiny Křižovatka! také v následujících letech se v jejich předmětnosti projevuje síla výpovědi, shrnující ženský pohled a životní zkušenost. Vyjadřují,“ jak říká Běla Kolářová, „naléhavý rozměr obyčejných věcí a jejich potřebnost, opomíjenou v našem uspěchaném světě. Předměty, které každodenně používáme a bez rozmyslu odhazujeme, mají v jejích pracích překvapivou výmluvnost.“ Věra Jirousová, Lidové noviny, 11. 12. 1995
34
aukce 46
vyvolávací cena
280 000 Kč
€ 10 732
dosažená cena
1 600 000 Kč