Reichmann Vilém (1908–1991)
Bez názvu, ze série Grafogramů, 1978
černobílá fotografie – Grafogram, dokumentační papír, 18,5 x 15,5 cm, sign. PD tužkou Vilém Reichmann 78
Konzultováno s PhDr. Antonínem Dufkem, PhD. Název „Grafogram“ je jedním z mnoha Reichmannových slovních novotvarů. Stejně jako fotogram vzniká bez kamery, na rozdíl od fotogramu je však východiskem manuálně zpracovaný transparentní „negativ“, zvětšený na fotografický papír. V Grafogramech se Reichmann vrátil ke kresbě a k „laboratorní tvorbě“. Nejčastěji vkládal do zvětšovacího přístroje místo negativu skleněnou desku (případně film), zpracovanou štětcovou kresbou. Je to tedy vlastně nefigurativní varianta Corotovy grafické techniky cliché-verre. Na rozdíl od klasického fotogramu tedy grafogram není unikát, ale počet zvětšenin může být omezen postupnou destrukcí použité techniky nebo promítaného „negativu“ (matrice), kterým mohl být i průsvitný papír, například celofán. Naprostá většina grafogramů vznikla krátce po zhotovení matrice v jedné sérii několika kusů (pravděpodobně do 5 ks) nedlouho před autorovou smrtí v roce 1991. Vilém Reichmann také v předkomunistickém Brně zhotovil vynikající portréty pražských a brněnských členů Skupiny Ra a dalších významných osobností brněnské kultury, s nimiž se stýkal. Antonín Dufek.
50
aukce 39
vyvolávací cena
9 000 Kč
€ 328